a z doświadczenia poleciłbyś jakieś opracowania, interpretacje??
_______________________________
z zasady nie pije na trzezwo,
z reguły nie sypiam bezsennie...
Szczerze mówiąc do tego tematu niespecjalnie potrzebujesz jakichś konkretnych opracować do bibliografii-dałbym tylko jakieś słowniki motywów, leksykony postaci literackich i coś do filmów-jakieś kompendium filmowe, encyklopedie kinematografii czy coś w tym stylu.
A tak do korzystania, bez wpisywania, to jeśli Ci to potrzebne, to bryki z książek są na necie, bo filmy to prosto opisać
Zmieniony przez - Pan Śmierć w dniu 2011-02-24 18:51:31
_______________________________
AD ANCALES, PLEBES!!!! EGO SUM BARON!!!
Veni, Vidi, Banni!%-)
Mafia znających łacinę%-)Baron wszystkich działów%-)
Rada Jedenastu i Inso 2009
Witam. Nowy jestem i natrafiłem na ten temat z wiadomego powodu ^^
Otóż mam prezentację maturalną przed klasą, to już niestety w ten piątek także czasu niewiele więc liczę na szybkie odpowiedzi. Mój temat brzmi:
"Problemy adaptacji filmowej. Porównaj film z jego literackim pierwowzorem; oceń adaptację."
Jako iż zgłosiłem się na lekcji podczas omawiania jak to ma być zrobione to nauczycielka ułatwiła mi zadanie i na moim przykładzie napisała tezę a brzmi ona następująco:
"Adaptacja filmowa jest reżyserską wersją dzieła literackiego, reżyser ma prawo do dość swobodnej interpretacji tekstu, stąd różnice pomiędzy filmem a literaturą."
Przejrzałem wszystkie strony tego tematu, zamierzam omawiać 3 książki/filmy mianowicie:
Ojciec Chrzestny (czytałem, oglądałem, oglądałem ponownie aby odświeżyć)
Pan Tadeusz (nie czytałem i już nie zdążę, film widziałem ogólnie streszczenie walne i pewnie sporo z neta"
Jądro ciemności (jestem w trakcie czytania a słyszałem że film świetny)
I mam takie pytanie co moglibyście mi doradzić, o czym głównie pisać, oczywiście wiem że o różnicach ale nie wiem czy dam radę się tak długo rozwinąć, nie mogę za dużo od siebie dodawać przez tą tezę, trochę mnie ona ogranicza. Pan śmierć proponujesz fragmenty wszystkich trzech filmów zaprezentować ale o jakie fragmenty Ci chodzi? Czy będą one pasowały do mojego tematu? Ja na przykład miałem zamiar wziąć kilka fragmentów z Ojca Chrzestnego i pokazać nimi jak reżyser ukazał brutalność w filmie (do sceny z głową konia mógłbym dodać ciekawostkę, że w filmie użyto prawdziwej głowy konia) czy to dobry pomysł? I jeszcze takie pytanko, do omawiania Ojca Chrzestnego brać pod uwagę tylko pierwszą część i fragmenty drugiej, te w których ukazana jest młodość Vita? Reszta w końcu nie jest zaczerpnięta z książki, choć można powiedzieć że kontynuacją książki są scenariusze do dwóch następnych części, przy których współpracował autor książki. Liczę na szybkie odpowiedzi z góry dzięki ;)
Co do fragmentów to masz wybrać takie, które nie są identyczne jak w książce, co przy "Ojcu chrzestnym" będzie cięzkie, bo książka praktycznie posłużyła za scenariusz i zbytniej ingerencji w to nie było.
_______________________________
AD ANCALES, PLEBES!!!! EGO SUM BARON!!!
Veni, Vidi, Banni!%-)
Mafia znających łacinę%-)Baron wszystkich działów%-)
Rada Jedenastu i Inso 2009
No właśnie z tym problem, nie wiem czy wykonać to o czym pisałem, sceny ukazujące brutalność. Pana Tadeusza to mógłbym wyśmiać za efekty specjalne ^^ Sam nie wiem, w temacie mam też "oceń adaptację" i będę je oceniał chyba dopiero we wnioskach. Ciężko ukazać różnice między filmem a książką przedstawiając jakiś fragment filmu, różnice zwykle polegają na pominięciu czegoś bądź zmianie nie widocznej na pierwszy rzut oka (np w książce Michael miał 2 synów a w filmie syna i córkę) ciężko coś takiego pokazać we fragmencie filmu myślę że z pozostałymi filmami też mi się to nie uda.
Fragment nie zawsze musi być odniesiony konkretnie do czegoś z prezentacji, może być po prostu poglądowy, jak w ogóle wygląda film. Ale można się odnieść do samej plastyki-czy w książce co jest np. bardziej szczegółowo, obrazowo opisane, niż to się udało przedstawić reżyserowi za pomocą obrazu-albo na odwrót-w książce był płaski opis, a dzięki filmowi nabrał znaczenia.
_______________________________
AD ANCALES, PLEBES!!!! EGO SUM BARON!!!
Veni, Vidi, Banni!%-)
Mafia znających łacinę%-)Baron wszystkich działów%-)
Rada Jedenastu i Inso 2009
No to mógłbym zrobić że reżyser świetnie oddał sceny akcji albo brutalne sceny i kilka wstawić, tylko nie wiem czy jak bym o ojcu chrzestnym taki fragment dał to czy nie musiałbym z pozostałych filmów też czegoś pokazać. Chyba że ogólny obraz to wtedy pokazałbym po prostu trailery tych filmów
I może jeszcze napisać za Ciebie, tłuku?
_______________________________
AD ANCALES, PLEBES!!!! EGO SUM BARON!!!
Veni, Vidi, Banni!%-)
Mafia znających łacinę%-)Baron wszystkich działów%-)
Rada Jedenastu i Inso 2009
tomala92, z literatury przedmiotu, z ostatnio wydanych pozycji, polecam Ci "Kino bez tajemnic" (pod red. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej,wyd."Stentor", Warszawa, 2009) i rozdział tejże o adaptacji filmowej. Jak jesteś superambitny, to weź pod lupę "Rękopis znaleziony w Saragossie" i "Sanatorium pod klepsydrą" Hasa, przy okazji rewidując pogląd, że "filmy to prosto opisać".