Zak³adam kolejny post - cos w stylu ma³ego kompednium wiedzy o g³ownych religiach naszego ¶wiata, do którego zawsze mo¿na siêgn±æ rozmawiaj±c na tym forum, posi³kowaæ siê wiedz± zawart± tutaj, czy te¿ po prostu samemu sobie co¶ przpomnieæ, dowiedzieæ siê....
Patrz±c na niektóre religei / wierzenia, choæby - Islam... mo¿ña doj¶c do przekonania jak bardzo ludzie wypaczaj± fundamenty swych religii... i jak bardzo odchodz± od nich, lub jak ardzo je przekrecaj±..
Dane zosta³y zdobyte w internecie...
Post bede staral sie uzupe³niaæ o inne mniejsze wierzenia, czy tez odga³êzienia od religii glównych, a w koñcu uzup³enie o sekty...
Jak zwykle mam nadzieje ze siê komu¶ to przyda...
Zatem do dzie³a
Wed³ug uzyskanych danych, do religii najwiêkszych pod wzglêdem liczby wyznawców nale¿±:
ISLAM
------
Jedna z trzech wielkich religii monoteistycznych.
S³owo islam t³umaczone jest w jêzyku arabskim na 'poddanie siê Bogu'. I by³a to pocz±tkowo religia arabska, jednak szybko rozprzestrzeni³a siê na ró¿ne kontynenty i rasy ludzkie. Obecnie ilo¶æ wyznawców islamu ocenia siê na oko³o 20% ludzi ¶wiata - g³ównie w Azji i Afryce; szacunkowe dane mówi± nawet o ponad 1,2 miliarda ludzi.
Twórc± tej religii by³ Mahomet uznawany przez wyznawców za proroka. Religia sama w sobie wywodzi siê z judaizmu i chrze¶cijañstwa.
W islamie religia, moralno¶æ oraz prawo pañstwowe s± ze sob± nierozerwalnie zwi±zane - prawo muzu³mañskie jest totalitarne.
Bóg w islamie
On jest Allahem jedynym Allahem Wiekuistym! Nie zrodzi³ nikogo ani te¿, nie zosta³ zrodzony, a nikt nie jest Jemu równy. (Koran)
Bóg jest wszechwiedz±cy, doskona³y jest ¼ród³em wszelkiej wiedzy i sprawiedliwo¶ci, posiada znajomo¶æ prawa doskona³ego. Jest niepodobny do nikogo, i niczego nie mo¿na z nim porównywaæ (Islam zabrania przedstawiania go w jakiejkolwiek postaci).
Aby zostaæ muzu³maninem czyli 'poddanym Allahowi', nale¿y uwierzyæ w jedno¶æ Allaha, uznaæ go za jedynego stwórcê, opiekuna; oraz spe³niaæ kilka ustalonych PRAW, jak na przyk³ad:
- sprawiedliwo¶æ (B±d¼cie sprawiedliwi! To jest najbli¿sze Bogobojno¶ci!)
- zakaz zabijania innych ludzi (Ktokolwiek zabija cz³owieka to tak, jakby zabi³ wszystkich ludzi.)
- zakaz ciemiê¿enia kobiet, dzieci, ludzi starszych, rannych oraz chorych.
S± to prawa wprowadzone przez Allaha i ¿adne prawo ziemskie nie mo¿e go zmieniæ.
1. Wyznanie wiary (شهادة, szahada) - Nie ma Boga oprócz Allaha, a Mahomet jest Jego prorokiem.
2. Modlitwa (صلاة, salat) - odprawiana piêæ razy dziennie, z twarz± zwrócon± w stronê Mekki.
3. Ja³mu¿na (زكاة, zakat) - okre¶lon± czê¶æ swych dochodów muzu³manin ma obowi±zek oddawaæ biednym.
4. Post (صوم, saum) - w ci±gu dziewi±tego miesi±ca roku muzu³mañskiego (ramadanu), muzu³manie musz± powstrzymywaæ siê od jedzenia i picia od wschodu do zachodu s³oñca.
5. Pielgrzymka do Mekki (حج, had¿d¿) - muzu³manin musi j± odbyæ przynajmniej raz w ¿yciu, je¶li pozwala mu na to sytuacja materialna.
CHRZESCIJAÑSTWO
----------------
objawiona religia monoteistyczna i rodzina zwi±zków wyznaniowych g³osz±cych nauczanie o Jezusie Chrystusie, jego mêczeñskiej ¶mierci i zmartwychwstaniu. Dok³adne granice chrze¶cijañstwa s± kwesti± sporn±, nie wszyscy zaliczaj± do wyznañ chrze¶cijañskich ¦wiadków Jehowy, Mormonów, arian oraz niektórych nowych ruchów religijnych, choæ same te wyznania uwa¿aj± siê za chrze¶cijañskie. Szacunkowo oblicza siê, ¿e chrze¶cijañstwo wyznaje oko³o 30% ludno¶ci ¶wiata (1,8 miliardów).
W tym: oko³o 970 milionów to katolicy, 300-450 milionów - protestanci,
150 milionów - prawos³awni, 60 milionów - anglikanie i 30 milionów wyznawców Ko¶cio³ów wschodnich - niechalcedoñskich, 6 milionów - ¦wiadkowie Jehowy
Chrze¶cijañstwo jest religi± monoteistyczn±: zak³ada wiarê w jednego Boga choæ wiêkszo¶æ wyznañ podziela dogmat trynitarny i g³osi, ¿e Bóg istnieje w trzech osobach Trójcy ¦wiêtej jako Bóg Ojciec, Syn Bo¿y (Chrystus) i Duch ¦wiêty. Chrze¶cijanie wielu wyznañ (zw³aszcza katolicy i prawos³awni) czcz± tak¿e Maryjê - matkê Jezusa jako "Matkê Bo¿±", ¶wiêtych i anio³ów, co wed³ug krytyków tych wyznañ zbli¿a je do henoteizmu.
Podzia³ wyznañ chrze¶cijañskich :
-katolicyzm
-rzymski katolicyzm
-katolicyzm rytów wschodnich (w tym grekokatolicyzm)
-starokatolicyzm (w tym polskokatolicyzm i mariawityzm)
-prawos³awie (w tym staroobrzêdowcy)
-ko¶cio³y wschodnie
-nestorianizm
-chrze¶cijañstwo koptyjskie
-chrze¶cijañstwo ormiañskie
-protestantyzm i wyznania tradycji protestanckiej
-luteranizm
-kalwinizm
-anglikanizm
-baptyzm
-zielono¶wi±tkowcy
-metodyzm
-adwentyzm
-badacze Pisma ¦wiêtego (w tym ¦wiadkowie Jehowy)
-mormonizm
-unitarianie (w tym bracia polscy)
G³ówne prawdy wiary
-Jest jeden Bóg.
-Bóg jest Sêdzi± sprawiedliwym, który za dobro wynagradza, a za z³o karze.
-S± trzy Osoby Boskie : Bóg Ojciec, Syn Bo¿y i Duch ¦wiêty.
-Syn Bo¿y sta³ siê cz³owiekiem i umar³ na krzy¿u dla naszego zbawienia.
-Dusza ludzka jest nie¶miertelna.
-£aska Boska jest do zbawienia koniecznie potrzebna.
-B³ogos³awieni ubodzy w duchu, albowiem do nich nale¿y królestwo niebieskie.
-B³ogos³awieni, którzy p³acz±, albowiem oni bêd± pocieszeni.
-B³ogos³awieni cisi, albowiem oni na w³asno¶æ posi±d± ziemiê.
-B³ogos³awieni, którzy ³akn± i pragn± sprawiedliwo¶ci, abowiem oni bêd±
nasyceni.
-B³ogos³awieni mi³osierni, albowiem oni mi³osierdzia dost±pi±.
-B³ogos³awieni czystego serca, albowiem oni Boga ogl±daæ bêd±.
-B³ogos³awieni którzy wprowadzaj± pokój, albowiem oni bêd± nazwani synami
Bo¿ymi.
-B³ogos³awieni, którzy cierpi± prze¶ladowanie dla sprawiedliwo¶ci, albowiem do nich nale¿y królestwo niebieskie. B³ogos³awieni jeste¶cie, gdy ludzie wam ur±gaj± i prze¶laduj± was, i gdy mówi± k³amliwie wszystko z³e na was z mego powodu. Cieszcie siê i radujcie, albowiem wasza nagroda wielka jest w niebie
Dziesiêæ przykazañ Bo¿ych.
-Nie bêdziesz mia³ bogów cudzych przede mn±.
-Nie bêdziesz bra³ imienia Pana Boga nadaremno.
-Pamiêtaj, aby¶ dzieñ dzieñ ¶wiêty ¶wiêci³.
-Czcij ojca swego i matkê swoj±.
-Nie zabijaj.
-Nie cudzo³ó¿.
-Nie kradnij.
-Nie mów fa³szywego ¶wiadectwa przeciw bli¼niemu swemu.
-Nie po¿±daj ¿ony bli¼niego swego.
-Nie po¿±daj ¿adnej rzeczy bli¼niego swego.
Piêæ przykazañ ko¶cielnych
-Ustanowione przez Ko¶ció³ dni ¶wiête ¶wiêciæ.
-W niedzielê i ¶wiêta we Mszy wiêtej nabo¿nie uczestniczyæ.
-Posty nakazane zachowywaæ.
-Przynajmniej raz w roku spowiadaæ siê i w czasie wielkanocy komunie ¶w.
przyjmowaæ.
-W czasach zakazanych zabaw hucznych nie urz±dzaæ.
Trójca ¦wiêta -
Bóg religii chrze¶cijañskiej. Jest trójosobowy (Bóg Ojciec, Syn Bo¿y i Duch ¦wiêty), jednak ka¿da z tych osób jest tym samym, jednym Bogiem.
Bóg jest wszechmocny, wieczny i nieskoñczony. Poszczególne Osoby s± to¿same co do natury i substancji (s± jednym i tym samym Bogiem), ale s± oddzielnymi osobami, ró¿ni±cymi siê pochodzeniem i wzajemnymi relacjami. Bóg Ojciec nie pochodzi od nikogo, Syn Bo¿y zosta³ zrodzony przez Ojca, Duch ¦wiêty pochodzi od Ojca i Syna (katolicyzm) lub tylko od Ojca (prawos³awie).
Druga Osoba Trójcy - Syn Bo¿y (S³owo Bo¿e, Logos) - wed³ug religii chrze¶cijañskiej, dla zbawienia ludzko¶ci wcieli³a siê w cz³owieka Jezusa Chrystusa i pozostaje z nim w unii hipostatycznej (Jezus jest zarówno prawdziwym Bogiem, jak i prawdziwym cz³owiekiem, ale jedn± osob±).
- KATOLICYZM
(z gr. katholikos, powszechny) to jedno z g³ównych wyznañ chrze¶cijañskich. Ma wyj±tkowo silnie scentralizowan± strukturê. G³ow± Ko¶cio³a Katolickiego na Ziemi jest papie¿, uznawany za spadkobiercê Aposto³a Piotra oraz przedstawiciela Jezusa na ziemi; wybierany po ¶mierci poprzednika w ogólnym zgromadzeniu kardyna³ów-elektorów, zwanym konklawe. Siedzib± papie¿a jest Watykan.
- PRAWOS£AWIE
Doktryna wschodnich ko¶cio³ów chrze¶cijañskich - jednej z dwóch grup ko¶cio³ów powsta³ych w wyniku roz³amu w ko¶ciele chrze¶cijañskim z 1054 roku (tzw. schizmy wschodniej). Choæ w chrze¶cijañstwie ju¿ wcze¶niej pewne grupy pod±¿a³y w³asn± drog±, moment oddzielenia siê od siebie katolicyzmu i prawos³awia wyznacza ostateczny koniec "ko¶cio³a ogólnochrze¶cijañskiego".
Genezy prawos³awia upatruje siê w pog³êbianiu ró¿nic cywilizacyjnych miêdzy greckim Wschodem a ³aciñskim Zachodem oraz w walce o prymat w chrze¶cijañstwie, która we wczesnym ¶redniowieczu zdominowa³a stosunki Rzymu z Konstantynopolem. Podzia³ ten utrwali³ siê ostatecznie z upadkiem Bizancjum (1453).
Doktryna prawos³awna opiera siê na dekretach siedmiu pierwszych soborów powszechnych i przekazach ojców Ko¶cio³a. Nie uznaje pochodzenia Ducha ¶wiêtego od Syna (tylko od Ojca), odrzuca te¿ ideê odpustu, czy¶æca oraz celibat ni¿szego duchowieñstwa. Prawos³awie nie uznaje prymatu papie¿a i dopuszcza tylko jeden obrz±dek - grecki (bizantyjski). W prawos³awiu du¿e znaczenie maj± autonomiczne, podlegaj±ce biskupom klasztory.
- PROTESTANSTYZM
szereg chrze¶cijañskich wyznañ religijnych powsta³ych na skutek ruchów reformatorskich wewn±trz ko¶cio³a rzymskokatolickiego rozpoczêtych w XVI wieku przez wyst±pienie Marcina Lutra. Termin "protestantyzm" pochodzi od protestu z³o¿onego przez luteran 6 ksiêstw i 14 miast w 1529 roku przeciw uchwale zabraniaj±cej przechodzenia na luteranizm.
G³ówn± cech± wyznañ protestanckich jest odrzucenie Tradycji przyjmowanej przez Ko¶ció³ katolicki jako równorzêdn± z Pismem ¦wiêtym podstawê wiary (zasada "sola scriptura"), przyjêcie, ¿e podstaw± zbawienia jest wiara, a nie uczynki (zasada "sola fide"), odrzucenie odpustów, doktryny czy¶æca, kultu maryjnego i ¶wiêtych, celibatu ksiê¿y, w³adzy papieskiej i liturgii w jêzyku ³aciñskim. Dyskusje w¶ród teologów protestanckich dotyczy³y m. in. znaczenia sakramentu eucharystii (realnego czy symbolicznego), predestynacji b±d¼ udzia³u woli w zbawieniu (arminianizm czy kalwinizm), charakteru sakramentu chrztu (chrzest wiernych czy chrzest niemowl±t), ustroju ko¶cio³a (episkopalizm, prezbiterianizm i kongregacjonizm). Spory te doprowadzi³y do wykrystalizowania siê szeregu nurtów i ró¿norodno¶ci w ³onie protestantyzmu
BUDDYZM
----------
to religia powsta³a ok. V w. p.n.e. w pó³nocnych Indiach.
Jej za³o¿ycielem i twórc± podstawowych za³o¿eñ by³, ¿yj±cy od oko³o 560 do 480 roku p.n.e. Siddhartha Gautama, syn ksiêcia z rodu ¦akjów, w³adcy jednego z pañstw-miast w pó³nocnych Indiach. Termin Budda przyjêty przez Gautamê oznacza w jêzyku sanskryckim i pali tyle, co "przebudzony". Buddyzm od pocz±tku swojego istnienia by³ religi± o bardzo lu¼nej strukturze, zarówno od strony organizacyjnej, jak i doktrynalnej. W trakcie rozwoju historycznego powsta³y liczne jego odmiany i szko³y, które jednak zazwyczaj (choæ nie zawsze) nawzajem siê tolerowa³y a nawet wspiera³y. Buddyzm jest jedn± z najstarszych, wci±¿ istniej±cych religii.
Podstaw± wszelkiego istnienia wed³ug buddyzmu jest ¶wietlista, pozytywna i twórcza pustka (albo pusto¶æ). Termin ten budzi negatywne skojarzenia w zachodniej kulturze i prowokuje nies³uszne oskar¿enia o nihilizm. Tymczasem jest to tylko opis stanu samadhi, w którym umys³u nie zaburzaj± ¿adne przeszkadzaj±ce my¶li i uczucia. Nie oznacza to braku jakichkolwiek my¶li i uczuæ, a jedynie odsuniêcie tych, które przeszkadzaj± w spontanicznym dzia³aniu i rado¶ci chwil± obecn±, szczególnie porównuj±cych ocen i koncentracji na przesz³o¶ci i przysz³o¶ci.
Stan ten jest w buddyzmie generalizowany na ca³y wszech¶wiat. Zak³ada siê, ¿e pustka jest natur± wszelkiego bytu, za¶ ca³y ¶wiat widzialny stanowi ci±gle zmieniaj±c± siê formê tej pustki. Pod tym wzglêdem buddyjska pustka przypomina koncepcjê tao.
Rozmaite doktryny i od³amy buddyjskie szukaj± ró¿nych ¶cie¿ek osi±gniêcia o¶wiecenia i maj± rozmaite teorie na temat tego, kto i jak mo¿e ten stan osi±gn±æ. Sam Budda ¦iakjamuni udziela³ nauk o ró¿nym stopniu z³o¿ono¶ci i charakterze, przeznaczonych dla ró¿nych odbiorców. Nauki te stanowi± podstawê rozmaitych tradycji.
HINDIZUM
-------------
to wspólna nazwa wielu religii i kultów wyznawanych g³ównie na Pó³wyspie Indyjskim. Rozmaite kulty hinduistycze wyznaje ok miliarda ludzi, co zalicz tê religiê do trzeciej pod wzglêdem liczby wyznawców na ¶wiecie.
Hinduizm jest religi± bez wyra¼nych granic ¶wiatopogl±dowo-filozoficznych, które by pozwala³y jednoznacznie odró¿niæ kulty bêd±ce jeszcze czê¶ci± hinduizmu od kultów ju¿ nie zaliczanych do tej religii.
Zasadniczo za kulty hindustyczne przyjmuje siê te, które zgadzaj± siê z nastêpuj±cymi tezami:
Bogów jest nieskoñczenie wielu, s± oni jednak wszyscy emanacjami (wcieleniami) Boga wszelkiego pocz±tku czyli Brahmy. Jakkolwiek sam Brahma jest wieczny, jego wcielenia ci±gle rodz± siê, gin± i przekszta³caj± w inne wcielenia.
Wszystkie istoty ¿ywe (a nie tylko ludzie) posiadaj± swoje indywidualne dusze, które substancjalnie nie ró¿ni± siê miêdzy sob±. Dusza mrówki jest wiêc jako¶ciowo taka sama jak dusza cz³owieka.
Dusze uczestnicz± w ci±g³ym i nieskoñczonym procesie reinkarnacji czyli przechodzenia po ¶mierci w inne cia³o.
Dusze i cia³a tworz± swoist± hierarchiê bytów. Za dobre uczynki dusze przesuwaj± siê w ka¿dym cyklu reinkarnacji w górê tej hierarchii, a za z³e w dó³.
Na szczycie tej hierarchii mo¿liwe jest przerwanie cyklu reinkarnacji poprzez stopienie w³asnej duszy bezpo¶rednio z Brahm± lub którym¶ z jego wcieleñ, co jest ostatecznym celem ka¿dego wyznawcy hinduizmu.
Z za³o¿eñ tych wynika etyka hinduistyczna, która równie¿ jest wspólna dla wszystkich kultów hinduistycznych. Etyka ta obejmuje takie pojêcia jak karma, dharma, kasta i obejmuje ona swym zasiêgiem nie tylko ludzi ale tak¿e wszelkie istoty ¿ywe.
Charaktrystyczn± cech± wiêkszo¶ci kultów hinduistycznych jest te¿ "kurs" ¿ycia jego wyznawców obejmuj±cy obowi±zek za³o¿enia rodziny, wychowania dzieci i odbycia pod koniec ¿ycia pieszej wêdrówki nad Ganges lub w inne ¶wiête miejsce po³±czone z pratykami ascetycznymi.
Wspólny dla wiêkszo¶ci hinduistów (aczkolwiek nie dla wszystkich) jest te¿ kult ¶wiêtych krów.
Liczba kultów hinduistycznych jest ogromna (ok 10 000). Ró¿ni± siê one panteonami wyznawanych bogów, sposobami ich czczenia i niektórymi za³o¿eniami filozoficzno-religijnymi. Do najbardziej popularnych zaliczaj± siê Hata Joga, Krisznaizm, wisznuizm, ¶iwaizm.
Z hinduizmu wywodz± siê tak¿e buddyzm, d¼inizm, sikhizm i kilka innych religii, które z ró¿nych wzglêdów nie s± uznawane za kulty w pe³ni hinduistyczne.
¦wiête ksiêgi hinduizmu to Wedy.
UWAGA!!!!!!!! PRZCECZYTAJCIE KONIECZNIE
Koncepcje powstania ¶wiata:
1.¦wiat istnia³ zawsze, nikt go nie stworzy³;
2.¦wiat powsta³ z wody;
3.¦wiat stworzy³ pracz³owiek, który wyklu³ siê z kosmicznego jaja.
Wg tej koncepcji - pracz³owiek po¶wiêci³ siebie i z siebie stwarza³ ludzi.
D¯INIZM
-----------
(sanskr. d¼ina - zwyciêzca), inaczej d¼ajnizm, d¼ainizm - to wed³ug jednych system religijno-etyczny, wed³ug innych nieortodoksyjna religia (w opozycji do ortodoksyjnego hinduizmu i Wed), która powsta³a w Indiach oko³o VI wieku p.n.e. w reakcji na silnie zrytualizowany braminizm.
Za twórcê tej religii uwa¿any jest Wardhamana Mahawira, który stworzy³ zbiór zasad reguluj±cych ¿ycie wyznawców d¿inizmu. S± to:
ahinsa - powstrzymanie siê od zadawania cierpienia wszelkim istotom ¿ywym
asatja - powstrzymanie siê od k³amstwa
asteja - powstrzymanie siê od kradzie¿y
abrahmaæarja - powstrzymanie siê od cudzo³óstwa (w przypadku mnichów i mniszek - powstrzymanie siê od wszelkich stosunków seksualnych)
aparigraha - powstrzymanie siê od posiadania w³asno¶ci zbêdnych (w przypadku mnichów i mniszek - powstrzymanie siê od posiadania wszelkiej w³asno¶ci)
Zasady te podkre¶laj± wielki szacunek wyznawców d¼inizmu dla wszystkich istot ¿ywych. D¼ini¶ci wierz± w mo¿liwo¶æ wyrwania siê z krêgu sansary - ko³owrotu wcieleñ, i osi±gniêcia stanu wyzwolenia - mokszy. Droga do tego celu wiedzie poprzez "trzy klejnoty", czyli:
Liczbê wyznawców d¼inizmu ocenia siê na ok. 6 mln.
Wyznawcy d¼inizmu wierz±, ¿e ¶wiat nigdy nie powsta³, ani nigdy siê nie skoñczy. Przechodzi on przez cykle wznosz±ce lub opadaj±ce, sk³adaj±ce siê z 4 wieków. Wy¿szy, "urdhva-loka", to ¶wiat niebiañski, sk³adaj±cy siê z siedmiu niebios. ¦wiat ziemski, "madhya-loka", to kraina potêpiona, obejmuj±ca siedem piekie³, piêtrz±cych siê jedno na drugim, niczym po³±czone ze sob± parasole
JUDAIZM
---------
Jest religi± monoteistyczn±, ukszta³towan± ok. 1200 lat p.n.e. i wyznawan± przez ¯ydów. Jej wyznawcy znajduj± siê na ca³ym ¶wiecie, ale obecnie jest ich najwiêcej w Izraelu - 4,7 mln i Stanach Zjednoczonych - 5,6 mln.
Podstaw± judaizmu jest wiara w jednego Boga (osobowego, niepodzielnego, bêd±cego bytem niematerialnym, bezcielesnym i wiecznym), bêd±cego nie tylko stwórc± ¶wiata, tak¿e jego sta³ym "nadzorc±", czy te¿ "opiekunem". Bóg ten zawar³ z ludem Izraela wieczyste przymierze, obiecuj±c ochronê i pomoc w zamian za podporz±dkowanie siê nakazom Boga. Wiele innych kanonów judaizmu zmienia³o siê na przestrzeni wieków.
Prawo ---
Prawo ¿ydowskie (halacha) reguluje ¿ycie wyznawcy judaizmu tak szczegó³owo, ¿e trudno oddzieliæ wyznawanie religii od zajêæ doczesnych. Jego podstaw± jest Piêcioksi±g moj¿eszowy (Tora), zinterpretowany w czê¶ci halachicznej Talmudu. Talmud dzieli halachê na 613 przykazañ (micwot): 248 nakazów i 365 zakazów. Halacha by³a wyk³adana w ogromnej literaturze kazuistycznej w której do komentarzy dodawano nastêpne komentarze. Za najpe³niejsz± powszechnie uznawan± kodyfikacjê uwa¿a siê Szulchan Aruch sefardyjskiego rabina Józefa Karo z XVI wieku, w wersji uzupe³nionej dla Aszkenazyjczyków przez Moj¿esza Isserlesa. Ni¿szego rzêdu wskazówkami s± responsy ciesz±cych siê autorytetem rabinów, którzy jednak czêsto wydaj±c odmienne orzeczenia powodowali zajad³e spory.
¯ycie ortodoksyjnego ¿yda powinno wygl±daæ w sposób nastêpuj±cy:
- OBRZEZANIE - W 8 dniu po narodzinach ch³opiec powinien byæ obrzezany. W ceremonii uczestniczy mohel (dokonuj±cy operacji), sandak (osoba trzymaj±ca dziecko na kolanach - jest to kto¶ w rodzaju ojca chrzestnego), rodzice, zaproszeni go¶cie oraz prorok Eliasz, dla którego stoi specjalny fotel. Po operacji mohel oznajmia: "Imiê jego w Izraelu bêdzie X, syn Y". W pierwszy pi±tek po narodzeniu rodzice winni wydaæ uroczysty posi³ek (Szalom Zachar). Za synów pierworodnych powinien byæ z³o¿ony okup. Matka dziecka jest nieczysta rytualnie przez 7 dni po urodzeniu ch³opca, a przez 14 po urodzeniu dziewczynki. Obrzezanie to judaistyczny odpowiednik chrztu.
- Dziewczynkê od 12 roku ¿ycia, a ch³opca od 13 uwa¿a siê za doros³ych, tzn. na³o¿ony jest na nich obowi±zek przestrzegania halachy.
- HALACHA ogranicza kontakty miêdzy osobami ró¿nej p³ci: zakazuje mê¿czyznom zwracaæ uwagê na urodê kobiet, w±chaæ ich perfum, s³uchaæ ich ¶piewu. Zakazane jest przebywanie dwóch osób ró¿nej p³ci w zamkniêtm pokoju (jichud), z wyj±tkiem mê¿a z ¿on±, rodzica z w³asnym dzieckiem, osoby doros³ej z dziewczynk± do 3 roku ¿ycia lub ch³opcem do 9 roku ¿ycia. Zakazana jest tak¿e masturbacja i stosunki homoseksualne.
- Osoba na ³o¿u ¶mierci powinna wyznaæ swoje grzechy. Dokuczanie takiej osobie, denerwowanie jej uwa¿ane jest za równe z morderstwem. Istnieje obowi±zek czuwania przy konaj±cym. Widz±c oznaki ¶mierci obecni rozdzieraj± szaty i wo³aj±: "B±d¼ b³ogos³awiony Sêdzio pe³en prawdy".
- W ci±gu dnia ¯yd powinien odmówiæ trzy razy modlitwy: szacharit rano, minchê po po³udniu i maariw wieczorem. G³ównym sk³adnikiem mod³ów s± b³ogos³awieñstwa Szemone Eszre, które nale¿y odmawiaæ stoj±c twarz± do Jerozolimy oraz Szema ("S³uchaj, Izraelu, Pan jest naszym Bogiem - Panem jedynym"). W sk³ad mod³ów wchodz± tak¿e fragmenty biblijne. Pory odmawiania modlitw, choæ ¶ci¶le okre¶lone halachicznie, nie zawsze s± przestrzegane przez chasydów, którzy uwa¿aj±, ¿e modlitwa powinna wynikaæ z prze¿yæ duchowych.
- Obowi±zek ¶wiêcenia soboty (SZABAT) wynika z Dziesiêciu Przykazañ. Judaizm uwa¿a go za specjalny dar Boga dla narodu ¿ydowskiego, którego poganinowi nie wolno ¶wiêtowaæ pod kar± ¶mierci. W tym dniu ka¿dy ¿yd dostaje od Boga drug± duszêW trakcie szabatu nie wolno wykonywaæ codziennych prac, a spis zajêæ zabronionych jest bardzo obszerny: obejmuje zakaz podró¿owania oraz zapalania ognia, (np. papierosów, ¶wiec, kominka i kuchenki gazowej, a tak¿e u¿ywania urz±dzeñ elektrycznych, np. telefonów, ¿arówek, komputerów, wind, dzwonków elektrycznych).
- Centrum ¿ycia wspólnoty jest synagoga. Synagogi ortodoksyjne maj± bardzo ró¿norodny wygl±d, ale pewne cechy wspólne. Panuje zasada segregacji p³ci (mechica), co w praktyce oznacza, ¿e parter jest zarezerwowany dla mê¿czyzn, a galeria na piêtrze - babiniec - dla kobiet. W centrum znajduje siê podium - bima, a na ¶cianie zorientowanej w kierunku Jerozolimy - arka ze zwojami Tory
KONFUCJANIZM
---------------
System filozoficzno-religijny zapocz±tkowany w Chinach przez Konfucjusza (Kong Fuzi, Kongzi) w V wieku p.n.e., a nastêpnie rozwiniêty m.in. przez Mencjusza (konfucjanizm idealistyczny) i Xunzi (konfucjanizm realistyczny) w III wieku p.n.e.. Konfucjanizm w ogólnym zarysie g³osi, ¿e zbudowanie idealnego spo³eczeñstwa i osi±gniêcie pokoju na ¶wiecie jest mo¿liwe pod warunkiem przestrzegania obowi±zków wynikaj±cych z hierarchii spo³ecznej oraz zachowywania tradycji, czysto¶ci, ³adu i porz±dku.
Dok³adne ustalenie czy konfucjanizm jest religi±, czy filozofi± jest do¶æ trudne. Wed³ug europejskich kryteriów jest to mieszanka pojêæ religijnych, spo³ecznych, ekonomicznych, etycznych i obyczajowych tworz±cych jednak do¶æ spójny, choæ nie do koñca zdefiniowany ¶wiatopogl±d.
Konfucjanizm rozpowszechni³ siê w Chinach i Korei (pocz±tek I w. n.e.) a tak¿e w Wietnamie i Japonii. Sta³ siê dominuj±c± doktryn± pañstwowo-religijn± tych krajów kszta³tuj±c± ich politykê i obyczaje do czasów niemal wspó³czesnych. Jego z³o¿ono¶æ pojêciowa powodowa³a, ¿e w pe³nej formie by³ on wyznawany tylko przez urzêdników pañstwowych zwanych mandarynami oraz dwór cesarski. Osoby znaj±ce dobrze tradycjê, rytua³ i podstawy filozoficzne konfucjanizmu nazywa³y siebie junzi (chiñ. syn w³adcy), co w wolnym przek³adzie mo¿e oznaczaæ "cz³owiek wy¿szego stanu", "cz³owiek szlachetny". Dla pozosta³ych ludzi konfucjanizm sprowadza³ siê do zbioru stosunkowo prostych regu³ postêpowania, ró¿nych dla ró¿nych ludzi zale¿nie od ich miejsca w hierarchii spo³ecznej. Niemniej istnieje te¿ rodzaj "dekalogu", który jest wspólny wszystkim wyznawcom konfucjanizmu znany jako piêæ powinno¶ci.
Piêæ powinno¶ci - podstawowe zasady konfucjañskie reguluj±ce ¿ycie spo³eczne. S± to: powinno¶æ syna wobec ojca, poddanego wobec w³adcy, ¿ony wobec mê¿a, m³odszego brata wobec starszego i przyjació³ wobec siebie wzajemnie.
Niebo
Koncepcja wspólnego ducha przodków zosta³a w konfucjanizmie przeniesiona na wy¿szy stopieñ abstrakcji. W konfucjanizmie przyjêto, ¿e wszyscy "godni" przodkowie, ze wszystkich wcze¶niejszych pokoleñ zlewaj± siê w jeden, bezosobowy byt absolutny steruj±cy losami ¶wiata, który oznaczano w tekstach tym samym znakiem co s³owo "niebo". Niebo jest kluczowym pojêciem w konfucjanizmie, choæ nie jest ono dok³adnie zdefiniowane.
Niebiañski porz±dek, niebiañski spokój
Sterowanie losami ¶wiata przez niebo nie odbywa siê jednak bezpo¶rednio, tak jak to ma miejsce w przypadku koncepcji chrze¶cijañskiego Boga, lecz poprzez rodzaj ¿yczliwej propozycji - rodzaju idealnego planu dla ¶wiata, którego pe³ne wykonanie zapewni³oby stworzenie doskona³ych relacji miêdzy wszystkimi stworzeniami. Stan taki okre¶la siê jako tzw. niebiañski spokój. Osi±gniêcie tego stanu zale¿y jednak od dobrej woli i dzia³añ ludzi aktualnie ¿yj±cych na ¶wiecie i niebo nie ma ¿adnej bezpo¶redniej mocy, któr± by mog³o narzuciæ ludziom ów stan.
MAZDAIZM
----------
To staroirañski kult boga Ahura Mazdy (Ormuzda), który uwa¿any by³ za uosobienie wszelkiej m±dro¶ci, dobra i prawdy, walcz±cego ze z³em bóstwa oraz stwórcy pierwszego cz³owieka - kap³ana Gajomarata.
Odwiecznym wrogiem ¿yj±cego w krainie ¶wiat³o¶ci Ahura Mazdy by³ wed³ug jednych przekazów demon Angra Mainju, za¶ wed³ug innych brat dobrego boga - w³adaj±cy ciemno¶ci± z³y Aryman. Mazdaizm to podstawa staroperskiej religii - zaratusztrianizmu. Zaratusztrianizm powsta³ na wskutek zreformowania przez Zaratustrê (proroka i domiemanego autora niektórych partii Awesty) starych wierzeñ irañskich. Mazdaizm obecnie wyznaj± nieliczne grupy ludno¶ci w Iranie i Indiach.
MITRAIZM
----------
To irañski kult boga s³oñca o imieniu Mitra, kult misteryjny, ³±cz±cy elementy zaratusztrianizmu i hellenizmu, opiera³ siê na wierze w niesmiertelno¶æ duszy i zmartwychwstanie oraz na idei walki dobra ze z³em. Do siedmiu stopni wtajemniczenia przyjmowani byli tylko mê¿czy¼ni. Rywal chrze¶cijañstwa w Imperium Rzymskim miêdzy II i IV wiekiem n.e.
KULTY CARGO
------------
ruchy religijne szerz±ce siê g³ównie na wyspach Oceanu Spokojnego, g³osz±ce nadej¶cie nowego porz±dku: równo¶ci wszystkich ludzi, bia³ych i czarnych, oraz powszechnego dobrobytu, czego zapowiedzi± mia³y byæ statki i samoloty przywo¿±ce ³adunki z po¿ywieniem - st±d nazwa kult cargo. Oczekiwanie na ponowne ich przybycie wype³nione jest licznymi przygotowaniami: budow± l±dowisk, pasów startowych, nabrze¿y, magazynów, itp. Ruchy te powsta³y ju¿ pod koniec XIX w., ale szczególny ich rozwój przypada na okres II wojny ¶wiatowej. Kulty cargo ³±cz± elementy rodzimych mitów, wierzeñ i obrzêdów z elementami chrze¶cijañskimi, a niekiedy równie¿ z programem polityczno-spo³ecznym.
SIKHIZM
----------
Religia powsta³a w XVI wieku w Indiach w prowincji Pend¿ab. Jej za³o¿ycielem by³ Guru Nanak. Jej wyznawcy tworz± odrêbny naród (Sikhowie), u¿ywaj±cy wspólnego jêzyka odrêbnego od innych dialektów hinduskich i posiadaj±cy swoje w³asne, charakterystyczne obyczaje i kulturê. Obecnie na ¶wiecie jest ok. 100 milionów wyznawców tej religii - ¿yj± oni g³ównie w Pend¿abie, ale posiadaj± tak¿e liczn± kilkunastomilionow± diasporê rozsian± po krajach dawnego Imperium Brytyjskiego. Najwa¿niejszym miejscem kultu jest "Z³ota ¦wi±tynia" w Armitsar, w której przechowywany jest orygina³ ¶wiêtej ksiêgi Sikhów zwanej Pani Ksiêga.
Sikhizm jest rodzajem kompilacji islamu i hinduizmu. Z islamu pochodzi koncepcja bezosobowego i nie posiadaj±cego ¿adnego wizerunku ani wcieleñ Boga, który jednak posiada "miliony imion". Z hinduizmu pochodz± praktyki medytacyjne, wiara w mo¿liwo¶æ uzyskania bezpo¶redniej ³±czno¶ci z Bogiem poprzez medytacjê prowadz±c± do o¶wiecenia, wiara w reinkarnacjê, i wreszcie wiele innych, zewnêtrznych przejawów kultu.
Centralnym punktem tej religii jest kult pierwszych dziesiêciu Guru, z których wed³ug wierzeñ ka¿dy by³ kolejnym wcieleniem Guru Nanaka i mia³ bezpo¶redni kontakt z Bogiem. Guru ci przekazali to objawienie na pi¶mie w formie Pani Ksiêgi, któr± ka¿dy z nich uzupe³nia³ o kolejny rozdzia³. Ostatni, dziesi±ty Guru Gobin Singh uzna³, ¿e dzie³o pisania Ksiêgi jest ukoñczone i ustanowi³ j± "ostatnim, jedenastym Guru". Wed³ug wierzeñ Pani Ksiêga jest obecnie guru Sikhów w znaczeniu dos³ownym.
Sikhizm jest religi± wymagaj±c± od swoich wyznawców szczegó³owego przestrzegania zasad moralno¶ci, diety i sposobu ubierania siê. Wa¿nymi punktami etyki sikhizmu s±: wymóg samodzielnego utrzymywania siê z uczciwej pracy, wzajemnego wspierania siê i s³u¿by dla ca³ej spo³eczno¶ci oraz równo¶ci wszystkich wyznawców. Sikhizm nie posiada ¶cis³ej liturgii, a aktywno¶æ religijna koncentruje siê na czytaniu Pani Ksiêgi - codziennym, osobistym zwanym Sidharan Path, grupowym odbywanym w domach modlitw zwanym Gurdwara i wreszcie uroczystym, nieprzerwanym, publicznym czytaniem ca³ej Ksiêgi od deski do deski wykonywanym w ka¿dej gminie Sikhijskiej przynajmniej raz do roku, zwanym Akhand Path. Mê¿czy¼ni, którzy wychowali ju¿ swoje dzieci i przeszli "godnie" przez aktywn± czê¶æ swojego ¿ycia maj± prawo uczestniczyæ w sesjach medytacyjno-dyskusyjnych, zwanych Ketha, które daj± im szansê osi±gniêcia o¶wiecenia. W ramach Ketha czyta siê nie tylko Pani Ksiêgê, ale tak¿e krytycznie studiuje siê ¶wiête ksiêgi innych religii od Wed po Bibliê.
RELIGIE PIERWOTNE
------------------
Religiami pierwotnymi nazywamy najstarsze wierzenia religijne, rekonstruowane na podstawie ¶wiadectw archeologicznych. Co prawda, z braku wystarczaj±cej dokumentacji nie wiemy jak naprawdê one wygl±da³y, jak siê kszta³towa³y, ani jaka jest ich geneza, niemniej na podstawie obserwacji tych religii, które siê do dzi¶ zachowa³y i reprezentuj± wed³ug badaczy stadium najbardziej pierwotne, mo¿na snuæ ró¿ne przypuszczenia.
Najstarsze ¶lady wierzeñ religijnych pochodz± z paleolitu i zwi±zane by³y z ceremonia³ami pogrzebowymi, wiar± w ¿ycie pozagrobowe, kultem p³odno¶ci i wiar± w istnienie duszy i duchów. Jeszcze 8000 lat temu by³ to jedyny znany system religijny na ¶wiecie, trwaj±cy dopóki cz³owiek praktykowa³ gospodarkê zbieracko-³owieck±, prowadzi³ wêdrowny tryb ¿ycia i wszystkie swoje tradycje przekazywa³ ustnie.
Kiedy na pewnych terenach udomowiono pierwsze zwierzêta i rozpoczêto gospodarkê pastersko-³owieck± i prawie jednocze¶nie na innych rozpoczêto kultywacjê pierwszych ro¶lin, wierzenia te uleg³y powolnej przemianie, zwi±zanej z nowym trybem ¿ycia i innym sposobem postrzegania rzeczywisto¶ci. Proces ten trwa³ a¿ do oko³o 3300 p.n.e. i zakoñczy³ siê wraz z powstaniem pierwszych wielkich cywilizacji w dolinach Tygrysu, Eufratu, Nilu i Indusu. Za datê prze³omow± uznaje siê moment wynalezienia pisma. Wtedy koñczy siê prehistoria, rozpoczyna historia i zanikaj± religie prehistoryczne wypierane przez nowsze zespo³y wierzeñ.
Niektóre spo³eczno¶ci, ¿yj±ce w odizolowaniu, nie osi±gnê³y nigdy tego szczebla rozwoju cywilizacyjnego, pozosta³y na etapie przedpi¶miennym. Wierzenia w³a¶nie tych spo³eczno¶ci, praktykowane wspó³cze¶nie, nazywamy tak¿e religiami pierwotnymi. Na oznaczenie ich u¿ywa siê równie¿ terminów: religie plemienne - odnosz±cego siê do religii jednego konkretnego ludu lub plemienia, religie rodzime, na przyk³ad: Afryki, Australii, Oceanii czy Ameryki Pó³nocnej, odnosz±cego siê do jakiego¶ kontynentu lub wiêkszego terytorium i religie naturalne.
Termin pierwotne oznacza: wcze¶niejsze, pierwsze; pierwotne nie znaczy wcale prymitywne, wsteczne czy pozbawione sensu, posiadaj± one dok³adnie tyle samo sensu i te same charakterystyki co wszystkie inne znane religie, odmienny jest tylko sposób wyra¿ania pobo¿no¶ci.
Ogó³em dzi¶ religie pierwotne wyznaje 245 milionów ludzi, co stawia je na 7 miejscu pod wzglêdem liczebno¶ci na ¶wiecie i odpowiada 3,8% ca³ej populacji. Dla u³atwienia mo¿na je podzieliæ na religie plemienne (wszystkie religie pierwotne nie pochodz±ce z Afryki), które maj± dzi¶ oko³o 150 milionów wyznawców i na rodzime religie Afryki wraz z diaspor± (emigracj± przymusow± ludno¶ci afrykañskiego pochodzenia, w czasach kolonialnych) - oko³o 95 milionów.
-------
RELIGIE PRECHISTORYCZNE to te religie, których istnienia mo¿emy siê domy¶laæ na podstawie wykopalisk archeologicznych, obejmuj±cych pocz±tkowy okres dziejów ludzko¶ci do mniej wiêcej 3300 p.n.e., to znaczy do momentu, w którym przypuszczalnie wynaleziono pismo. Przez ca³y ten okres wierzenia przekazywane by³y ustnie oraz na drodze zachowañ na¶ladowczych, czyli powielania z pokolenia na pokolenie pewnych rytua³ów, gestów i czynno¶ci wchodz±cych w sk³ad danej praktyki religijnej, tak jak to robi± do dzisiaj wszystkie spo³eczeñstwa niepi¶mienne.
Podstawow± trudno¶æ w badaniu religii prehistorycznych stanowi brak ¼róde³ pisanych. Badacze staj± wobec milcz±cych zabytków przesz³o¶ci: ko¶ci, g³azów u³o¿onych w szczególny sposób, grubo ciosanych figur kamiennych, malowide³ naskalnych, narzêdzi i innych pozosta³o¶ci, których funkcjê i zastosowanie nie jest ³atwo rozszyfrowaæ. Dla przyk³adu: siekierka mo¿e s³u¿yæ do ¶cinania grubszych ga³êzi, ale mo¿e s³u¿yæ tak¿e do rytualnego zabicia zwierzêcia ofiarnego, lub nawet cz³owieka.
Kult Ognia z religii pó¼niejszych, wiele ludów uznawa³o go za ¶wiêty lub boski. Symbolem ³±czno¶ci miêdzy koloniami greckimi a metropoli± by³ ogieñ zapalony w kolonii z zarzewia przyniesionego z ojczystego miasta. Najwa¿niejszym kultem Rzymu by³ kult Westy, bogini ogniska i jej dziewiczych kap³anek, stra¿niczek ¶wiêtego ognia. Jednym z wa¿niejszych mitów greckich by³ mit o Prometeuszu, który nauczy³ ludzi u¿ywania ognia. Mazdaizm praktykuje kult s³oñca i ognia jako jego przedstawiciela na ziemi.
Mo¿na przypuszczaæ, ¿e kult ognia jest jednym z najstarszych wierzeñ religijnych, jednak trudno go zidentyfikowaæ w wykopaliskach archeologicznych.
Pierwsze ¶lady daj±ce cokolwiek do my¶lenia na temat wierzeñ ówczesnych ludzi wi±¿± siê z jaskini± w Czukutien, w Chinach i z cz³owiekiem pekiñskim, klasyfikowanym jako Homo erectus, ¿yj±cym oko³o 700 000 lat temu. W jaskini znaleziono zgromadzone przez niego czaszki, w których foramen magnum zosta³o strzaskane dla u³atwienia dostania siê do mózgu. Tego typu praktyka kanibalistyczna zazwyczaj ³±czy siê z chêci± przyswojenia sobie energii i mocy osoby zmar³ej. Sugerowa³oby to jakiego¶ rodzaju wierzenia w si³y ponadnaturalne, ale to jedynie hipoteza.
Niemal wszystkie znaleziska archeologiczne, którym mo¿na przypisaæ jakie¶ znaczenie religijne, towarzysz± cz³owiekowi neandertalskiemu, w czasie ostatnich 50 000 lat dolnego paleolitu. Ludzie neandertalscy grzebali swoich zmar³ych z zachowaniem nale¿ytego ceremonia³u i najprawdopodobniej ¿ywili wiarê w jakiego¶ rodzaju egzystencjê po¶miertn±.
150 000 lat temu pojawi³ siê pierwszy Homo sapiens i zacz±³ powoli wypieraæ neandertalczyków zamieszkuj±cych Europê, Bliski Wschód i pó³nocn± Afrykê. Mongoloidalne ludy syberyjskie dotar³y do Ameryki oko³o 60 000 lat temu, a mo¿e nawet wcze¶niej. Mieszkañcy Indonezji zasiedlili Australiê 30 000 lat temu. Przynie¶li oni na nowe tereny wierzenia z okresu wcze¶niejszego, co mog³oby ¶wiadczyæ o tym, ¿e totemizm i animizm by³y obecne w jakim¶ stopniu w starszej, wspólnej religii, nim ludy te utraci³y kontakt miêdzy sob±.
---------
na razie tyle .. jak bede mia³ troszke wolnego czasu bede dalej uzupe³nia³... bo jest tego duuuuuuuuuuuzo wiêcej!!!
methos wspanialy pomysl pozwolilem sobie poszukac cos i dodac mam andzieje ze nie bedziesz mail tego za zle...
BUDDYZM i tradycje swiatopogladowe:
-ZEN
Podstawy filozoficzne zen s± podobne do filozofii ca³ego buddyzmu. Celem wszystkich praktyk zen jest osi±gniêcie pe³nego o¶wiecenia. W zen k³adzie siê jednak szczególny nacisk na elementy medytacyjne, traktuj±c wszelkie racjonalne systemy budowane przez inne od³amy buddyzmu za przeszkadzaj±ce w przebudzeniu umys³u.
O¶wiecenie oznacza w zen stan przekroczenia swojego ja i pe³nego zespolenia z absolutn± Pustk±, która stanowi podstawê wszelkiego bytu. Poznanie Pustki jest poza mo¿liwo¶ciami rozumu racjonalnego, mo¿na jej jednak do¶wiadczyæ. Termin "Pustka" budzi bardzo negatywne skojarzenia w zachodniej kulturze i prowokuje nies³uszne oskar¿enia o nihilizm. W zen nie oznacza on jednak braku jakichkolwiek my¶li i uczuæ, a jedynie odsuniêcie tych, które przeszkadzaj± w spontanicznym dzia³aniu i rado¶ci chwil± obecn±, szczególnie porównuj±cych ocen i koncentracji na przesz³o¶ci i przysz³o¶ci. Wed³ug zen istnieje tylko "tu i teraz", "jest tylko ta chwila" i "jest tylko to miejsce".
Stan Pustki buddyzm generalizuje na ca³y wszech¶wiat, zak³adaj±c ¿e jest ona podstaw± wszelkiego bytu, za¶ ca³y ¶wiat widzialny, w tym wszelkie rytua³y, wiedza, oraz wierzenia w rozmaite bóstwa s± z³udn± jej emanacj±, czym¶ w rodzaju produktu ubocznego.
W odró¿nieniu od klasycznego buddyzmu mahajany, zen uwa¿a, ¿e ka¿dy mo¿e osi±gn±æ o¶wiecenie o ile tylko dostatecznie popracuje nad swoim umys³em. Uwarunkowania wynikaj±ce z niedobrej karmy mo¿na wymazaæ d³ugotrwa³ymi praktykami medytacyjnymi. Medytacje te stanowi± najwa¿niejszy sposób aktywnego uczestnictwa w tej religii. S± one nazywane zazen - czyli drog± osi±gniêcia pe³ni zen. Sk³adaj± siê one z kilku elementów:
Liczenie oddechów. Pozwala to pocz±tkuj±cym na uspokojenie umys³u.
Praktyka shikantaza ("tylko siedzienie"), czyli praktyka d³ugotrwa³ego pozostawania w stanie czystej medytacji. W trakcie shikantaza siedzi siê z umys³em absolutnie oczyszczonym z wszelkich my¶li i wyobra¿eñ, ale jednocze¶nie w pe³ni aktywnym i ¶wiadomym ¶wiata zewnêtrznego. W stanie tym umys³ ma jednocze¶nie rejestrowaæ wszystkie dochodz±ce bod¼ce i byæ ca³kowicie wolnym od wszelkiej refleksji. "Powinno siê s³yszeæ odg³os spadaj±cego piórka i jednocze¶nie nie daæ siê rozproszyæ nawet wystrza³em armatnim". Shikantaza jest charakterystyczne przede wszystkim dla szko³y zen soto.
Pozostawanie w sta³ym kontakcie ze swoim mistrzem, który udziela wskazówek na spotkaniu zwanym dokusan i w odopowiednim momencie daje adeptowi jego koan - czyli opowie¶æ lub krótkie pytanie, na które nie ma racjonalnej odpowiedzi, np. : "Kim by³e¶ przed swoimi narodzinami ?", albo: "Jaki d¼wiêk powstaje na skutek klaskania jedn± rêk± ?". W koan nale¿y siê wczuæ ca³± swoj± istot±. Znalezienie poprawnej (lecz bynajmniej nie racjonalnej) odpowiedzi na swój koan jest widomym znakiem osi±gniêcia kensho, pierwszego kontaktu z o¶wieceniem. Koany s± u¿ywane przede wszystkim przez mistrzów szko³y rindzai, gdzie s± praktycznymi i usystematyzowanymi wed³ug skali trudno¶ci probierzami g³ebi rozumienia ucznia. S± równie¿ u¿ywane w szkole soto, lecz nie s± centrum praktyki.
Po osi±gniêciu pierwszego, krótkiego wgl±du kensho nastêpuje pog³êbianie kontaktu z zen poprzez systematyczne kontynuowanie praktyki. Zdarzaj± siê wówczas kolejne doswiadczenia kensho. W pewnym momencie praktyki o¶wiecenie "wybucha" z pod¶wiadomo¶ci daj±c trwa³y pozytywny efekt satori.
Efekty medytacji zen by³y badane przez neurologów. Ustalono, i¿ osoby æwicz±ce d³ugo zen wykazuj± ró¿nice w czêstotliwo¶ci fal mózgowych pomiêdzy przednimi a tylnymi rejonami mózgu. Zanika tak¿e habituacja. (Patrz: Zimbardo "Psychologia i ¿ycie"). Ten ostatni efekt oznacza, i¿ ka¿de zdarzenie w ¶wiecie zewnêtrznym, choæby najl¿ejszy odg³os, odbierane jest przez ¶wiadomo¶æ. Efekt ten w zen nazywany jest ci±g³± ¶wiadomo¶ci±.
Najbardziej tradycyjny z istniej±cych obecnie od³amów. Wyodrêbni³ siê po 376 roku p.n.e. (II sobór w Waj¶ali). W szkole tej nie ma miejsca na ¿adnych bogów. W szczególno¶ci Budda jest tylko wzorem do na¶ladowania. Idea³em jest osi±gniêcie stanu arhata, czyli "godnego". Jednocze¶nie jednak twierdzi siê, ¿e zajmuje to bardzo wiele ¿ywotów. Zgodnie z zasadami tej szko³y osi±gniêcie przez kogo¶ o¶wiecenia (narodziny nowego Buddy) zdarza siê na ¶wiecie nie czê¶ciej, ni¿ raz na 2000 lat. Zwykli wyznawcy powinni jednak do tego celu d±¿yæ. ¬ród³em wszelkiego z³a dla buddystów therawady jest z³udzenie trwa³o¶ci jednostkowego ja, z którego wynika wszelkie cierpienie. Therawada postuluje zajêcie siê w pierwszej kolejno¶ci w³asnym wyzwoleniem i osi±gniêcie stanu arhata. W tym punkcie ró¿ni siê zdecydowanie od mahajany gdzie wspó³czucie i pomoc innym czuj±cym istotom stawia siê wy¿ej ni¿ indywidualne wyzwolenie. Therawada jest obecnie popularna na Cejlonie, w Birmie, Kambod¿y, Laosie i Tajlandii. Nazwê hinajana (inaczej Ma³y Pojazd, Ma³y Wóz) nadali przeciwnicy ze szko³y mahajany (Wielkiego Wozu).
Tripitaka, kanon palijski - jest to ujmujac w sposob najprostszy zbiór nauk buddyjskiej hinjany skladajacej sie z 3 czesci... dzielo- a wlasciwie zbio dziel zawiera:
--- zbiór zasad ¿ycia zakonnego (sanghi) dla mnichów (bhikkus) i mniszek (bhikkunis).
--- zawiera ponad 10 tysiêcy sutt i dyskursów, które wyg³osi³ Budda do swoich najbli¿szych uczniów. Sutta Pitaka jest podzielona na piêæ czê¶ci
---zawiera teksty dotycz±ce filozoficznych aspektów Dhammy, wg tradycji tezy w niej zawarte zosta³y sformu³owane przez Buddê kilka tygodni (ok. czterech do siedmiu) po osi±gniêciu przezeñ o¶wiecenia. Sk³ada siê z siedmiu rozdzia³ów, ale uwa¿a siê ¿e pierwszy i ostatni s± najwa¿niejsze. Ow pierwszy i ostatni to : wykaz wszystkich podstawowych form (paramattha dhamma) jakie mo¿na spotkaæ w tym ¶wiecie i najd³u¿sza ksiêga w Tripitace (w jednym z wydañ ponad 6 tysiêcy stron), w której opisano prawa (paccayas) rz±dz±ce ¶wiatem...