Zrobiłem sobie w samochodzie gniazdo 12V w bagażniku do zasilania lodówki turystycznej. Zainstalowałem porządne gniazdo do 20A w lodówce oryginalna wtyczka grzeje się że można się poparzyć (pewnie jakiś chiniol). Lodówka pobiera ok 4A. Jaką wtyczkę zastosować żeby miała wydajność prądową ok 10A?
skąd pociągnąłeś kable do gniazda 12V w bagażniku ? jaki przekrój kabla tam masz ? Problem prawdopodobnie leży w tej części, a nie wtyku i kablu z lodówki
Kabel pociągłem z akumulatora kablem 1.5 mm2 z tyłu w bagażniku zamontowałem gniazdo 12V takie do 20A oryginalna wtyczka z lodówki grzała się że można by było jajka usmażyć kupiłem najdroższą jaka była sprzedawca mówił że jest do 10A ale ta też delikatnie się grzeje ale nie tak jak ta chińska. Czemu wtyczka z gniazdem 12V się grzeje przy 4A bo tyle pobiera lodówka? Wygląda na to że standard złącz 12V jest niskoprądowe i do większych prądów trzeba wymyślić coś innego?
Jak zapewne wiesz gniazdo 12V w samochodzie powszechnie jest nazywane "gniazdo zapalniczki". Służyło ono zapalniczce do papierosów jeszcze w czasach, gdy radia samochodowe miały tylko zakres średni i innej elektroniki w samochodach nie było. A zapalniczka działała na zasadzie rozgrzania do czerwoności spirali z taśmy metalowej. Nie odbywało się to małym prądem.
Nie jest więc to standard niskoprądowy. Gniazda są OK i znamionowo mają 15A obciążalności. To współczesne wtyczki robione u kitajców są do kitu.
Drugi problem to taki, że de-facto istnieją dwa standardy tychże gniazd różniące się średnicą o około 1mm. I wtyczki zwykle są robione "uniwersalne" czyli są za luźne do tych większych gniazd.
Przewód 1.5 mm2 jest stanowczo za cienki. Masz dobrą gaśnicę w samochodzie?
Zmieniony przez - zbys w dniu 2017-07-18 05:57:40
_______________________________
Lepsze jest wrogiem dobrego!
Kościół NIE jest po to by pomagać biednym - jest po to aby pomagać w ich zbawieniu!
Przewód 1.5 mm2 jest stanowczo za cienki. Masz dobrą gaśnicę w samochodzie?
Zbychu przewodem 1,5 mm2 powinno pójść 15 A a lodówka pobiera zaledwie 4 A. Z resztą jak bym nawet zrobił instalację z linki uziemiającej 16 mm2 to w całym interesie wąskim gardłem jest wtyczka która przy 4 A się grzeje. Kupiłem wtyczkę która dość ciasno wchodzi, ma duże powierzchnie styku blaszek a mimo to troszkę się grzeje przy 4 A. Chyba że polecił byś jakiś rodzaj wtyczek, gniazd które przy 10-15 A nie będą się grzały?
Zmieniony przez - Thomy36 w dniu 2017-07-18 08:30:55
zauważyłem, że z obciążeniem dopuszczalnym na kablu to jest tak, że każdy liczy inaczej.
Prawda jest taka, że:
1. zależy ile czasu przez taki kabel płynie prąd - czy to 5min, 30min, czy 10h dziennie.
2. zależy od temperatury jaka panuje w otoczeniu kabla - czy to jest chłodna piwnica, czy przestrzeń obok silnika, który nagrzewa się do 90 stopni.
3. zależy czy ktoś dba o swoje bezpieczeństwo i innych.
Czy wtyczka wytrzyma takie prądy ? Oczywiście że tak :D czemu miałaby nie wytrzymać ? Wszystko zależy od wtyczki(są wtyczki i wtyczki) - najtańsze chińskie gówno chwile pewno wytrzyma, a jak to będzie dalej..
Dokładnie jest j/w. inaczej liczy się obciążalność przewodów idących w wiązce czy np. w rurce gdzie się wzajemnie dogrzewają, a inaczej pojedynczego przewodu w wolnej przestrzeni, np. w okablowaniu pomiędzy jakimiś elementami.
_______________________________
Lepsze jest wrogiem dobrego!
Kościół NIE jest po to by pomagać biednym - jest po to aby pomagać w ich zbawieniu!