Witam serdecznie,
Prowadzimy projekt Świadomy Kierowca ([http://www.youtube.com/user/SwiadomyKierowca]) i jesteśmy w posiadaniu różnego rodzaju symulatorów. W tym również symulatora zderzeń. Chcielibyśmy obliczyć jakiemu przeciążeniu poddawany jest delikwent zderzając się z wirtualną, nieodkształcalną przeszkodą. Jakie dane są do tego potrzebne by to wyliczyć i czy jest to w ogóle możliwe?
Oprócz tego mamy w ofercie telemetrię w samochodach i do otrzymywania analiz ze stylu jazdy potrzebujemy odpowiednio zaprogramować podłączane do auta urządzenie. Wśród różnych parametrów (kryteriów) jest podanie wartości G, przy której urządzenie będzie raportowało np gwałtowne hamowanie, przyspieszenie lub nagłą zmianę pasa. Zauważyliśmy, że przy ustawieniu 0,6 G pomimo "agresywnej" jazdy nie pojawiają się żadne alarmy. Zakładając, że urządzenie działa poprawnie, jak to wygląda w rzeczywistości? Jakie przeciążenia mogą być osiągane przy takich manewrach drogowych?
Z góry dziękuję.
W razie potrzeby proszę o kontakt mailowy - [email protected]
potrzebujecie roznicy predkosci i odleglosci na jakiej sie zatrzymalo
czyli np. samochod wyhamowal z 60km/h do 0km/h, strefa zgniotu zmniejszyla sie ze 120cm na 80cm (czyli wyhamowal na odcinku 40cm)
Ewentualnie jesli latwiej - roznica predkosci (czyli predkosc poczatkowa zderzenia i pewnie zero jako koncowe) i czas trwania zderzenia
Zmieniony przez - Kuba_SnK w dniu 2016-01-28 11:27:19
a - przyspieszenie (opoznienie w naszym przypadku)
Vp - poczatkowa predkosc zderzenia (w metrach na sekunde)
V0 - koncowa predkosc zderzenia (no = 0m/s)
s - droga na jakiej sie odbywalo wyhamowanie
tp - czas poczatkowy (no zero mozna przyjsc)
tk - czas koncowy (w sekundach) po jakim sie zatrzymalo
g - przyspieszenie ziemskie = 9.81 m/s^2
wzor na przyspieszenie:
a = dV / dt czyli w przyblizeniu (vk - vp) / (tk - tp) = - vp / tk
wzor na droge w ruchu jednostajnie przyspieszonym (w przyblizeniu jest to taki ruch)
s = 1/2 a * tk^2 + Vp * tk
podstawmy sobie teraz za to a to co mamy wyzej:
s = - 1/2 Vp / tk * tk^2 + Vp * tk
s = - 1/2 Vp * tk + Vp * tk
szukamy tk
s = (- 1/2 Vp + Vp ) * tk
s = 1/2 Vp * tk
tk = 2 * s / Vp
szukane przyspieszenie:
a = - vp / tk = -Vp / (2 * s / Vp) = - Vp^2 / (2 * s)
szukane przeciazenie (wyraza sie w ilosciach g )
przeciazenie = a / g = - Vp^2 / (2 * s * 9.81) [m/s^2]
Generalnie ciezko cos wiecej Ci powiedziec nie wiedzac nawet jak wygladaja dane, ktorymi dysponujecie.
Jesli mialbym strzelac to moze to byc cos takiego, ze co hmm... 0.1s dostajecie odczyt predkosci (x i y czy tylko w jednym kierunku? )
wiec macie funkcje predkosci wzgledem czasu. Z tego juz latwo dostac przyspieszenie jako funkcja czasu.
Wtedy jazda na jakis tor wyscigowy... kilkaset niebezpiecznych manewrow, zobaczyc jak wyglada wykres przeciazenia i posprawdzac najlepsze ustawienia
Tak ja bym do tego podchodzil przy takich danych
Kuba_SnK - wielkie dzieki Sama oczywiście popatrzyła bym na przesłane przez Ciebie odpowiedzi i zapewne poszła się w kącik wypłakać ALE... na szczęście mam tu obok niezrównanego Marcina, który te dane przeczytał, przyswoił, przemyślał, przeanalizował i... uznał, że są bardzo pomocne
A zatem raz jeszcze bardzo dziękuję i od razu uprzedzam, że będziemy się tu jeszcze z pytaniami pojawiać
Póki co serdecznie pozdrawiamy.
Niech Świadomość będzie z Wami
Jakie przeciążenia mogą być osiągane przy takich manewrach drogowych?
A może by tak włączyć ciągły zapis przeciążeń i po prostu doświadczalnie to ustalić?
Bo szczerze wątpię, że ktoś takie dane za frejer udostępni. No i logika podpowiada, że jeśli 0,6G to za duzo, to może warto zmniejszyc?
_______________________________
"No i chuj, ważne że poruchał he he kurwa razdwatrzy"
dlatego tez napisalem o tym, ze nie wiem jakie dane dostaja i zeby zrobic jakis zbior testowy
najlepiej to po prostu wlaczyc i pojezdzic po miescie i nie robic gwaltownych manewrow - pierwszy zbior testowy
Pozniej jakies lotnisko/tor i sobie poszalec ... mamy znior testowy dla gwaltownych manewrow
Zmieniony przez - Kuba_SnK w dniu 2016-01-30 17:54:34