Witam, mianowicie mam taki problem z zadaniem
[imageshack.com/scaled/800x600/547/4u6m.jpg]
w pierwszym przykładzie wyznaczyłem czas (t=0) i wyszedł x=0 i y=A ale ten drugi czas nie wiem jak obliczyć t= Pi/2 razy pulsacja. Nie wiem czy z wartości trygonometrycznych to będzie dla sinusa (pi/2) 1 i dla cosinusa 0 i podstawić czy jakoś inaczej to obliczyć z tą pulsacją, mógłby ktoś coś podpowiedzieć?
Albo powiedzieć czy wgl to dobrze robię
Zmieniony przez - sebaqqq w dniu 2013-11-12 13:40:39
Zadanie robisz w taki sposób, że z dwóch funkcji położenia x(t) oraz y(t), (z jest stałe), wyznaczasz funkcję y(x). Np 't' z x(t) i wstawiasz do y(t) i masz y(x). Skoro już podane jest z, można byłoby wyznaczyć po prostu wektor położenia r (x,y,z). Co do prędkości i przyspieszenia to z definicji, pierwsza pochodna po czasie czyli
Też proste
Policz tak jak opisałem wyżej, albo napisz czego nie rozumiesz
_______________________________
Nie umiesz szczęścia zauważyć?
Może za wysoko patrzysz.
"mam takie pytanie tylko po co wgl wyznaczać y skoro on się nie przyda podczas obliczeń?"
wyznaczać y? Przecież y masz podane.
W zadaniu masz napisane 'wyznacz tor ruchu'. Tor ruchu to równanie opisujące położenie niezależnie od czasu. Czyli z równań x(t), y(t) wyliczasz y(x), które jest niezależne od czasu. Wskazówkę masz w poprzednim poście.
Na szybko punkt 3.4:
[home.agh.edu.pl/~jankowsk/imir/kinematyka.html]
ja obliczyłem wszystko i wyznaczyłem tylko to an i as jest po prostu dziwne, są wzory itd. as= dv/dt i an=v^2/promien krzywizny tylko nadal nie wiem jak to obliczyc.. ale może sobie jakoś poradzę.
Ok pierwszy przykład zacząłem tak:
w-pulsacja
z jedynki trygonometrycznej wyliczyłem tor ruchu.
i wyszło y=sqrt(1-(x/A)^2)
następnie obiczyłem czas t=0 ( x=0 i y=A) i t=pi/2*w (x=A , y=0) . Następnie obliczyłem wektor prędkości(Awcos(wt),-Asin(wt),0
następnie czas t=0 dla wektora prędkośći(Aw,0,0) oraz czas t=pi/2w (0,-Aw,0)
następnie prędkość: V=sqrt(A^2+w^2+Zo)
wektor przyśpieszenia (-Aw^2sin(wt), -Aw^2cos(wt),Zo)
czas t=0 od wektora przyśpieszenia (0,-Aw^2,0) t=pi/2w (-Aw^2,0,0)
następnie a=sqrt(A^2w^3+Zo^2)
na tym skończyłem:P
Zapomniałem, że można zastosować wzory z trygonometrii
Tak na szybko: z jedynki trygonometrycznej wyliczyłem tor ruchu.
i wyszło y=sqrt(1-(x/A)^2) "
Zauważ, że masz tutaj niepełne rozwiązanie, ponieważ pierwiastek kwadratowy da Ci tylko i wyłącznie rozwiązania dodatnie, a w przykładzie pierwszym masz y=Acos(wt), który przyjmuje wartości ujemne w 2 i 3 ćwiartce. Musisz to poprawić.
Położenie w t=0
x(t=0)=0
y(t=0)=A
z(t=0)=zo
Położenie w t=pi/2w
x(pi/2w)=A
y(pi/2w)=0
z(pi/2w)=z0
"Następnie obliczyłem wektor prędkości(Awcos(wt),-Asin(wt),0 "
brakuje Ci omegi (pulsacji) w drugiej składowej
v(t) =[ A*w*cos(wt) , -A*w*sin(wt) , 0 ]
"następnie czas t=0 dla wektora prędkośći(Aw,0,0) oraz czas t=pi/2w (0,-Aw,0)"
dobrze, z tym że mógłbyś pilnować zapisu wektor literka pogrubiona, składowe wartości w nawiasach kwadratowych [ ] a to od czego funkcja jest zależna w nawiasach ( )
"następnie prędkość: V=sqrt(A^2+w^2+Zo) "
prędkość w którym momencie? Skąd Zo? Źle policzone.
Wartość prędkości chwilowej zawsze będzie wynsić
/v/=A*w (promień * prędkość kątowa, ten przypadek to klasyczny ruch po okręgu)
wektor przyśpieszenia (-Aw^2sin(wt), -Aw^2cos(wt),Zo)
Skąd bierzesz Zo? Już przy liczeniu prędkości się pojawiło. Pochodna po czasie ze stałej = 0
d(Zo)/dt = 0 więc
a (t)=[-Aw^2sin(wt), -Aw^2cos(wt), 0]
czas t=0 od wektora przyśpieszenia (0,-Aw^2,0) t=pi/2w (-Aw^2,0,0)
następnie a=sqrt(A^2w^3+Zo^2)
Składowe wektora przyspieszenia dla poszczególnych wartości czasu dobrze, źle policzona wartość przyspieszenia. Powinno być (niezależnie od czasu):